DAPATKAN LAGU TERBARU MP3 Click Here!
"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

DOA UNTUK GAZA

Ya allah!! sebagaimana Engkau Pernah Menghantar burung-burung Ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kapada mu Ya Allah... turunkanlah bantuan Mu kali ini kepada umat islam di Gaza, hancurkanlah rejim Zionis.. Amin!!
bacalah surah al Fil:


Sunday, June 29, 2008

DESAS DESUS ANWAR JADI PM

Saya menulis dalam keadaan tidak boleh dipersalahkan. Saya insan biasa yang tidak banyak berbual, bersembang dan mengikuti politik sehingga ke bahagian yang paling dalam. Tapi, sebagai 'wartawan rakyat' dan 'guru bangsa' (kununnya) saya berjanji untuk mendedahkan tentang apa yang saya tahu dengan sejujur-jujurnya tanpa bersembunyi lagi.

Saya tiada kepentingan dalam mana-mana parti. Jadi, saya menulis mewakili orang muda yang tidak tahu apa-apa dan cuma bertanya dan memungut jawapan orang-ramai lalu merumuskan tafsiran peribadi sama ada mereka sudi mendengar atau tidak.

Jadi, ketika menulis mengenai politik Malaysia ini, segala yang baik tentu datang daripada Allah. Yang buruk itu datang daripada Abdullah, Najib Altantuya, Mahathir, dan lain-lain khasnya Khairy Jamaluddin.
Begini...sejak mendengar khutbah Anwar pada 14 April lalu di Kelab Sultan Sulaiman, saya ragu-ragu benarkah ada lompatan parti dan kejutan yang popular disebutkan orang itu?

"Beri tempoh tiga bulan saja lagi," demikian laung Anwar. Saya mencongak di dalam diam. Agak-agaknya bulan Julai kot? Atau, bulan Ogos perubahan itu akan berlaku. Apa-apa pun, saya beriman kepada Tuhan, bukan insan.

Kata-kata manusia jangan dipegang sepenuhnya. Tup, tup! SAPP nak buat usul undi tidak percaya kepada Abdullah Ahmad Badawi. Saya sudah mahu percaya. Tapi, apabila mendengar berita usul itu tak 'menjadi', maka saya pulang ke jalan yang diluruskan Tuhan - percayakan Tuhan, bukan insan.

Sejak mula saya yakin bahawa menukar kerajaan boleh dilakukan secara pilihan raya. Tapi, apabila pilihan raya itu mula korap (corrupt), bernanah ditumbuhi kurap, maka demonstrasi dan rusuhan itulah jalannya!

Tapi, saya masih bersabar dengan Anwar memandangkan ucapan beliau di Kelab Sultan Sulaiman itu berhampiran dengan Sekolah Pemikiran Kg Baru yang jarak langkahnya cuma 386 langkah saja.

Apabila minyak naik harga mendadak dua kali ganda, sehari dua selepas itu saya mengirim surat terbuka kepada Anwar dalam ruangan ini (tapi, surat itu terbengkalai dan tergendala) agar melancarkan revolusi dan bukan lagi evolusi. Mujur ada orang menyabarkan saya. Jangan bimbang, saya memang makan nasihat selain daripada makan nasi setiap hari.

Saya bimbang dan risau rakyat akhirnya akan berputus asa dengan Anwar nanti jika dia bertangguh-tangguh. Akhirnya, dia tak boleh jadi PM. Rakyat akan terus terbeban dengan kenaikan harga minyak dan barang-barang.

Anwar berdasarkan rekodnya, dia mampu (dengan izin Allah) membuat revolusi. Jika revolusi itu berdarah, semua orang sedar bahawa ini semua polis punya kerja. Tiada rakyat Malaysia yang dibenarkan memiliki senjata melainkan warga korporat yang memohon lesen senjata untuk menjaga keselamatan harta mereka. Tapi, warga korporat bukan kaki demonstrasi.

Isu kenaikan harga minyak menyebabkan rakyat mudah naik minyak. Tapi, rakyat tiada pemimpin jalanan. Itu saja. Kata orang-orang lama, 13 Mei tidak akan berlaku tanpa Dato' Harun. Orang Melayu mesti ada pemimpin. Abdullah bukan pemimpin. Dia cuma Perdana Menteri.

Sejak 51 tahun kita merdeka, negara kita cuma telah melahirkan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, VVIP dan istana-istana telah mencetak bintang-bintang sebagai pengiktirafan jasa seseorang hinggakan bintang-bintang di langit telah mula berkurangan satu persatu.

Itu belum masuk Bintang Kecil, bintang Akademi Fantasia, Bintang RTM dan sebagainya lagi. Jadi, apakah yang ditunggu-tunggu oleh Anwar lagi? Saya dan penulis jalanan sudah jenuh mengkritik Abdullah dan Najib.

Dan, pada kami, mengkritik Abdullah, Najib dan Khairy, Rashid SPR adalah rutin amal ibadat kami selain mengerjakan haji, umrah, tawaf mengelilingi kaabah, puasa di bulan Ramadhan, membayar zakat dan bersedekah.

SAPP bukan pejuang

Sejak awal, saya was-was apabila SAPP dan manusia-manusia politik dapat membuat aktiviti lompat parti atas nama kononnya mahu membuat islah dan perubahan. Di mana SAPP saat Anwar sedang melaungkan Reformasi sejak awal 1998 dahulu? Saya tak tahu. Tapi, rasanya tak ada kot?

Sekali lagi, saya mengaku tidak tahu tentang hal politik kepartian, kerana saya bukan orang parti dan tidak banyak tahu mengenai motif perjuangan SAPP di Malaya. Adakah SAPP telah berjuang menegakkan kemerdekaan Malaya Merdeka? Adakah mereka ada rekod sejak dulu? Saya tidak tahu.

Yang ada, adalah orang-orang jalanan yang atas pagar, tidak berparti dan saya sendiri yang ketika itu asyik menulis di universiti. Mahu pergi Kuala Lumpur untuk menyertai perarakan, tak mampu. Student lah katakan.

Anwar kena kenal, mana satu pejuang dan mana satu kumpulan yang tak boleh diajak berjuang. Sebagai mantan Presiden Abim dan Presiden PKPIM tidak sukar untuk Anwar memahami apa yang ingin saya cakapkan ini.

Anwar tentu pernah membaca kisah Talut dan Salahuddin al-Ayyubi. Tahu atau tidak apakah kaedah Talut dan Salahuddin sebelum membawa askar mereka berjuang di medan perang?

Talut dan Salahuddin menguji kesabaran askarnya terlebih dahulu untuk memilih siapakah dalam kalangan mereka yang benar-benar berkualiti untuk menerajui perubahan.

Diriwayatkan dalam al-Qur'an bagaimana Talut sedang melalui sebatang sungai dan beliau meminta askarnya cuma meminum air dalam telapak tangan saja dan jangan ada yang menyimpan di dalam bekas minuman.

Mereka yang ingkar kepada arahan Talut, akhirnya tidak dibawa ke medan juang. Hasilnya, mereka pulang dengan membawa kemenangan. Seorang anak muda, Daud namanya telah berhasil melontarkan batu kepada Jalut dan rebahlah musuh mereka buat selamanya.

Talut dibantu pemuda bernama Daud. Anwar kena mengambil iktibar ini. Di dalam reformasi, anak muda itulah yang banyak membantu beliau dan bukannya kaum-kaum kapitalis seperti SAPP.

Tak apalah. Anwar boleh mencuba dan percubaan itu bukan satu masalah dan salah pula. Mencuba adalah sebahagian dan serpihan ijtihad. Kalaulah betul dapat dua pahala. Kalau salah, dapat satu pahala dan diampun dosa akibat kesilapan berijtihad itu. Anwar masuk Umno pun hasil ijtihad juga.

Harapan kita. Jangan ijtihad kali kedua ini seperti pisang berbuah dua kali dan kita pula sentiasa menyebut dalam usrah, ucapan dasar muktamar Abim dahulu, 'innahum fityatun amanu birabbihim wa zidnaahum huda'.

"Mereka adalah pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka," demikian nas di dalam al-Kahfi itu.

Permuda-pemuda jalanan itulah sebenarnya peneraju perubahan. Reform yang dilaungkan Anwar kemudiannya diubah sedikit oleh Dr Siddiq Fadhil sebagai 'Reformasi Islah'. Itu pun sebab Anwar menyebut sebuah nas lagi.

'Sesungguhnya aku melakukan islah (perubahan) sedaya upaya aku," nas ini tak silap ada dalam surah Hud. Dr Siddiq sengaja menyusun istilah itu supaya ada kelainan dengan Reformation di Eropah selepas Renaissance.

Reformasi Islah tentulah dibawa semangatnya dengan agama dan agama itu adalah Islam. Ini kerana, penyebutnya beragama Islam dan rata-rata yang bangkit itu adalah majoriti Melayu. Melayu di Malaysia, menurut kitab Perlembagaan Persekutuan pula ialah berugama Islam, adatnya Melayu.

Itu kisah Talut yang memilih askar berkualiti sebelum diajak ke medan juang. Salahuddin al-Ayyubi pun begitu juga. Pada waktu malam, beliau akan berjalan melihat khemah manakah yang terang-benderang. Padanya orang yang menunaikan solat malam itu yang paling kuat untuk dibawa ke medan juang keesokan harinya.

Soalan saya kepada Anwar, adakah beliau benar-benar memilih, melihat -betul siapa orangnya yang boleh disandar sebagai teman seperjuangan? Ahli-ahli politik SAPP, Nalla Karuppan?

Saya menulis begini bukan kerana tidak sukakan beliau. Saya tidak mahu Anwar tergelincir seperti Abdullah, Najib dan Khairy. Pilih betul-betul siapa yang mahu diajak bersama dalam perjuangan ini. Lihat contoh Talut serta Salahuddin al-Ayyubi. Itulah pesanan ikhlas daripada saya.

Tiada niat lain, selain Reformasi Islah!

dipetik dari: DETIKDAILY

No comments:

Malaysia Web Hosting
Google
 

SEKADAR RENUNGAN

"Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya."
(Surah Al-Baqarah, Ayat 9)
Get paid on 100% of your website traffic, no clicks necessary! How is this possible?Klik sini
Kaedah Fiqhiyah menyatakan : الحكم على الشيء فرع عن تصوره Alhukmu 'Ala Syaien Far'un 'An Tashauwurihi.
Untuk menghukum sesuatu perkara, kita perlu mendapatkan gambaran yang sempurna dan menyeluruh. Bukan hanya memandang kepada nama atau apa sahaja yang bersifat juzuk (sebahagian) dan kemudian terus sahaja menghukum!! PERTIKAIAN TENTANG RIBA OLEH ULAMAK DUNIA, SILA KLIK SINI