DAPATKAN LAGU TERBARU MP3 Click Here!
"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

DOA UNTUK GAZA

Ya allah!! sebagaimana Engkau Pernah Menghantar burung-burung Ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kapada mu Ya Allah... turunkanlah bantuan Mu kali ini kepada umat islam di Gaza, hancurkanlah rejim Zionis.. Amin!!
bacalah surah al Fil:


Wednesday, August 13, 2008

SC Akan Selesai Kes Wang Swisscash Tidak Lama Lagi

KUALA LUMPUR, 12 Ogos (Bernama) -- Suruhanjaya Sekuriti (SC) cuba menyelesaikan kes wang Swisscash bernilai RM35 juta secepat mungkin, kata pengerusinya Datuk Zarinah Anwar.

"Kami telah membekukan semua akaun dan merampas semua wangnya yang diperoleh secara haram. (Sekarang) kami cuba menyelesaikan kes itu secepat

Tahun lepas SC mencatat kemajuan dalam kes penguatkuasaan sivilnya terhadap skim pelaburan Internet Swisscash apabila memperoleh perintah mahkamah untuk mengarahkan seorang daripada defendan, Amir Hassan, memindahkan semula semua wang Swisscash yang disimpannya dalam akaun di luar negara, ke Malaysia.

Kira-kira RM35 juta disimpan dalam enam akaun bank di Hong Kong dan lapan akaun bank di Singapura.

Memandangkan Swisscash ialah kes penipuan di seluruh dunia yang beroperasi dalam ruang Internet tanpa sempadan, SC sedang bekerja rapat dengan pengawal atur dari tujuh negara lain untuk membendung aktiviti haram itu, kata SC dalam satu kenyataan tahun lepas.

Katanya kerjasama merentas bidang kuasa itu menghasilkan penemuan maklumat berharga yang mempermudah siasatan.

Sebaik dipindah balik ke Malaysia, wang itu tertakluk kepada perintah pembekuan Mariva seluruh dunia sementara menunggu hasil perbicaraan sivil yang dikemukan oleh SC pada awal 2007 terhadap Amir Hassan, Albert Lee Kee Sien, Kelvin Choo Mun Hoe, Dynamic Revolution Sdn Bhd, Swiss Mutual Fund (1948) S.A., SMF International Limited dan SMF (1948) International Ltd.

Hasil perbicaraan sivil SC ini, memastikan bahawa wang Swisscash disimpan dengan selamat, dan dalam bidang kuasa mahkamah Malaysia supaya ia tertakluk kepada sebarang perintah yang dibuat dalam perbincaraan itu.

-- BERNAMA

Komen SP:

alhamdulillah, harap2 dapatlah duit pelabur2 yg teraniaya dipulangkan, harap sahabat2 yg teraniaya dapatlah bersatu semula untuk kita sama2 membuat tuntutan keatas pelaburan kita, apa kata anda?? atau apa cadangan anda?

3 comments:

Yoptanjung said...

Tuan, awat semua post takdak komen dari pembaca. Ada 2 mengkala,lepas dapat duit s'cash baru nak habaq pasai mengkalatu.

Nanti cuba lah dpt kan info apa, macam mana, bila dan bagaimana mekanisma nak dpt blk duit tu nooooo.

Kalau dpt sekurang kurang nya hari raya nanti cerialah sikit.Tak lah dok melengung dipagi raya,dan boleh lah balik penang.

hmmm balik crita s'cash baguih la kalau lagu tu. tapi hat dok jaga ni untuk haghi ke depan la. sok raya sok senyum no. tapi ada jugak oghang jerih nak dpt balik duit tu. Tapi takpa,ikut lagu lagu mana pun takpa. Janji balik penang kita pekena nasi kandaq simpang 6 nooooo.

Satu haghi kalau tak sembang pasai makan memang tak sah no.
cek ni la ni tak makan lagi. dok sibuk buat gheja...sat2 lagi
nak kena pi pekena jugak la, hg nak mai sini ka, kita pi pekena roti canai mamak.

Ehhhh cek dah melalut pi mana pon taktau. Takpa, hg usaha cek tumpang ja.

Hidup s'cash.....he he he

Yoptanjung said...

rinStarr said...

Kes Pertama

Sejarah telah menunjukkan betapa UMNO lah selama ini yang menghianati bangsa Melayu dalam isu pendidikan dan penggunaan bahasa Melayu dalam ssstem pendidikan Negara.

Menyusuri kegemilangan pendidikan melayu, kita dapat melihat bagaimana Maktab Perguruan Sultan Idris (Sultan Idris Trainning College-SITC) ditubuhkan di Tanjung Malim Perak oleh kerajaan British dengan kerjasama Sultan Perak pada tahun 1921. SITC menjadi pusat melatih bakal-bakal guru yang terdiri daripada kaum Melayu dan Bumiputera.

Sehingga pertengahan 1990-an, SITC terus berkembang, termasuk ditukar nama, menjadi MPSI (Maktab Perguruan Sultan Idris) dan IPSI (Institut Perguruan Sultan Idris). Pada akhir 1950-an, SITC mula menerima pelajar perempuan, iaitu diawali dengan penyerapan sekumpulan pelajar perempuan daripada Maktab Perguruan Perempuan Melayu Melaka.

Antara Pengetua SITC yang tersohor, OT Dussek, menubuhkan Pejabat Karang Mengarang pada awal 1920-an. Namun yang terpenting, O.T Dussek berusaha keras agar “SITC hanya dikhususkan untuk melatih bakal guru daripada kaum Melayu (termasuk dari Singapura, Sumatera dan Brunei) dan kaum Bumiputera di Sabah dan Sarawak sahaja..”

Dasar O.T Dussek dipertahan oleh pensyarah-pensyarah dan pengetua Melayu seperti Zainal Abidin Ahmad (Pendita Za’aba), dan aktivis pelajar Melayu ketika itu, antaranya Ibrahim Yakob, Tun Abdul Ghaffar Baba dan Buyung Adil.

Ketika Za’aba mengetuai SITC, dari 1930-an hingga 1940-an, Pejabat Karang Mengarang terus dikembangkan fungsi hingga berjaya menebitkan banyak buku, majalah dan risalah. Antara terbitan terkenal, Ilmu Mengarang Melayu dan Pelita Bahasa, karangan Za’ba.

Ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) menjadi Menteri Pendidikan Malaysia, 1984-1989, beliau pernah mengingatkan agar “roh” Pejabat Karang Mengarang terus disuburkan dalam usaha mengembangkan dan memasyarakatkan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan, bahasa penghantar ilmu/pendidikan, bahasa komunikasi dan bahasa pentadbiran negara Malaysia.

Peranan Najib Razak

Pada 1998 SITC-MPSI-IPSI dinaik taraf menjadi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Ketika itu, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, Menteri Pendidikan Malaysia. Beliau kemudian membuat pengumuman agar UPSI dibuka seluas-luasnya untuk kaum bukan Melayu/Bumiputera. Malahan, setahun kemudian, di UPSI tenaga pengajar daripada kaum Cina dan India dilihat semakin bertambah bilangan.

Kini, di UPSI, baik pelajar mahupun pensyarah daripada kaum Cina dan India (termasuk yang bertaraf Profesor) hampir-hampir menyamai peratusan yang diperuntukkan kepada kaum Melayu dan Bumiputera. Ternyata, dasar dan harapan yang dipahat oleh OT Dussek, dan cuba dikekalkan oleh Za’aba serta sejumlah pejuang bangsa Melayu seperti Allahyarham Tun Abdul Ghaffar Baba dan Alllahyarham Cikgu Buyung Adil, dikhianati oleh orang Melayu sendiri.

Siapakah pengkhianat bangsa Melayu? Kalangan pemimpin UMNO yang terpaksa mengalah kepada kehendak MIC dan MCA dalam Barisan Nasional. Mengapakah Persatuan atau Pertubuhan Melayu tidak heboh?

Kes Kedua

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ditubuhkan pada 1970, dengan menumpang Bangunan Maktab Perguruan Lembah Pantai. Pada 1977, UKM beransur-ansur beroperasi di kompleks bangunan sendiri di Bangi. Semua orang ketika itu tahu, UKM ditubuhkan untuk membela kaum Melayu dan Bumpiutera, berikutan Peristiwa Berdarah 13 Mei 1969, yang mencabar hak dan ketuanan orang Melayu khususnya.
Pada tahun 1970-an hingga awal 1980-an, nampaknya kalangan pemimpin dan pemikir Melayu seperti Tun Abdul Rahman Yaakob, Allahyarham Datuk Harun Idris, Syed Jaafar Albar, Tun Syed Nasir Ismail, dan Profesor Ismail Hussein cuba sungguh-sungguh agar UKM dikhususkan untuk kaum Melayu dan Bumiputera, di samping bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar.

Namun, menjelang pertengahan 1980-an, pemimpin-pemimpin parti Melayu sendiri (UMNO) yang mengalah terhadap desakan pemimpin-pemimpin MCA dan MIC, agar pintu UKM dibuka beberapa peratus kepada pelajar bukan Melayu/Bumiputera. Kabarnya, mula-mula MCA dan MIC hanya minta 5%, tetapi hari ini nampaknya, di beberapa fakulti tertentu, dominasi pelajar Cina dan India hingga 70%.
Siapakah yang mengkhianti kaum Melayu dan Bumputera? Ada kah berlaku riuh rendah hiruk pikuk oleh mana-mana pihak seperti sekarang?

Kes Ketiga

Pada Julai 2008, Jabatan Perkhidmatan Awam mengumumkan pemberian biasiswa hingga kuota 45% kepada pelajar bukan Melayu/Bumiputera. Sebelumnya kuota hingga 60% peruntukan biasiswa hanya kepada pelajar Melayu/Bumputera.


Bangkangan terhadap tindakan JPA dibincangkan di Parlimen. Namun, Datuk Nazri Aziz [Menteri (UMNO) di Jabatan Perdana Menteri], mempertahankan tindakan JPA.. Kini dasar pemberian biasiswa kepada pelajar Cina/India tetap diteruskan. Siapakah mengkhianati hak kaum Melayu dan Bumiputera?

Tanah Rezab Melayu

Sekali lagi, mengapakah orang Melayu terus melenting jika yang menyuarakan pandangan itu hanya kerana dia pemimpin Melayu yang bukan ahli UMNO? Walhal, berapa banyak hak istimewa dan tanah rezab Melayu yang digadaikan oleh pemimpin UMNO kepada kaum lain. Apa yang terjadi kepada tanah milik melayu di Pulau Pinang? Nah, mengapakah orang Melayu tidak menghentam habis-habisan?

Bank Bumiputera

Lihat apa yang terjadi kepada Bank Bumiputera yang ditubuhkan melalui resolusi Konvensyen Ekonomi Bumiputera ke 3, yang antara lain menggariskan keperluan sebuah institusi kewangan yang dapat memangkin kekuatan ekonomi bumiputera?

Begitu aib bagi orang melayu bila sebuah bank yang begitu banyak berjasa dan menyelamatkan ramai usahawan dan pemimpin UMNO ketika kegawatan ekonomi satu masa dahulu, ditelan dengan mudah oleh entiti yang lebih kecil. Mengapa tiada yang bercakap dan membantah?

Kesimpulannya, dari beberapa kes yang sempat diketengahkan jelas menunjukkan bahawa yang memberi atau membahagi itu tidak lain daripada kalangan pemimpin UMNO sendiri.

Mengapakah kalangan pemimpin UMNO/Persatuan, dan pelajar Melayu tidak tentang habis-habisan? Mengapa Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) yang dipimpin oleh Reezal Merican Naina Merican yang juga Setiausaha Politik kepada Dolah Badawi tidak berdemonstrasi di jalanan?
Mengapakah Profesor Ismail Hussein tidak bersuara?

Mengapakah Canselor UiTM Prof Datuk Seri Ibrahim Abu Shah tidak menunjukkan misai tebalnya menentang hak-hak Melayu dan Bumiputera yang sewenang-wenangnya diserahkan kepada kaum Cina dan India oleh kalangan pemimpin UMNO? Mengapakah Dr. Mohd Khir Toyo mendiamkan diri? Oh, ya, waktu itu Khir Toyo hanyalah budak hingusan yang belum pasti kemelayuannya.

Sebaliknya, berfikirlah secara positif terhadap “cadangan” Tan Sri Abdul Khlaid Ibrahim. Beliau hanya mencadangkan, yang jika dilaksanakan, boleh menimbulkan persaingan yang sihat dalam kalangan pelajar Melayu-Bumiputera Cina-India-lain.


Sebenarnya Khalid Ibrahim hanya menjawab soalan bagaimana mahu mempertingkatkan daya capai pelajar UiTM dan “cadangan” Khalid itu berperasangka baik “setelah dibuat kajian teliti” namun sikap jumud dan ektrim melayu yang membabi buta serta memalukan telah ditunjukkan oleh para “cendikiawan kangkung” tatangan politik UMNO yang memanasi menara-menara gading seperti UiTM.

Di samping itu, perpaduan antara kaum semakin kukuh, malah inspirasi mewujudkan ‘Bangsa Malaysia’ semakin terserlah. Malah, sektor swasta yang banyak dimonopoli oleh kaum Cina sedia membuka pintu masing-masing dengan mengambil bekerja graduan daripada UiTM.

Inilah, antara pandangan tersirat Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor masakini. Orang Melayu perlu membuka minda dan tangkas menerima realiti sebenar dalam isu-isu berkaitan melayu yang selama ini dikhianati oleh sikap “double standard” dan ‘chauvinist’ melayu amalan UMNO/Barisan Nasional.

Masanya sudah sampai bagi para bakal graduan di pusat pengajian tinggi terutama UiTM yang menjadi focal point isu pendidikan melayu masakini keluar dari bebanan ‘kaduk bawah tempurung’ dan melirik realiti serta berani menerjah dunia terbuka hari ini.

leepan said...

swisscash dah kembali...swisscash is back..betul atau tidak aku pun tak tau tapi dalam web tu cakap. Dear All Investors Welcome to swisscash Please Activate your ID with old investor login : Now the new platform is ready Our Technical Team is in the process of integrating the old members

Malaysia Web Hosting
Google
 

SEKADAR RENUNGAN

"Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya."
(Surah Al-Baqarah, Ayat 9)
Get paid on 100% of your website traffic, no clicks necessary! How is this possible?Klik sini
Kaedah Fiqhiyah menyatakan : الحكم على الشيء فرع عن تصوره Alhukmu 'Ala Syaien Far'un 'An Tashauwurihi.
Untuk menghukum sesuatu perkara, kita perlu mendapatkan gambaran yang sempurna dan menyeluruh. Bukan hanya memandang kepada nama atau apa sahaja yang bersifat juzuk (sebahagian) dan kemudian terus sahaja menghukum!! PERTIKAIAN TENTANG RIBA OLEH ULAMAK DUNIA, SILA KLIK SINI